Week 12 - Reisverslag uit Bamako, Mali van Mike - WaarBenJij.nu Week 12 - Reisverslag uit Bamako, Mali van Mike - WaarBenJij.nu

Week 12

Blijf op de hoogte en volg Mike

22 Juni 2014 | Mali, Bamako

Week 12
Hallo allemaal weer een week voorbij hier in Mali, volgende week om deze tijd ben ik weer in Nederland, dat hoop ik tenminste want de Franse luchtverkeersleiders gaan volgende week staken. Dat hou ik dus goed in de gaten aankomende week.
Zondagavond waren we naar een restaurant gegaan om voetbal te kijken. We waren met de taxi. Op de terugweg zei de taxi chauffeur dat hij moest tanken. Het was een Mercedes dus je denkt dat duurt wel even. We konden niet op de meter zien of de tank leeg was, want de meters deden het gewoon niet. Dat is trouwens bijna bij alle taxi’s hoor. Wat schetst onze verbazing binnen 1 minuut was hij terug en er was getankt voor 4,4 liter. Zo merkt hij natuurlijk nooit wat van de prijsstijgingen van diesel hahaha. Het kost hier ongeveer een euro voor een liter.
Van de week was het “veilig verkeersweek” bij ons hier. Maandagochtend bij het binnenkomen van het hoofdkwartier kregen we allemaal een T shirt en dinsdagochtend kregen we een blaartrekkend verhaal over dat je een gordel aan moet doen en dat rijden en alcohol niet samen gaan en dat je vooral niet agressief moet worden in het verkeer. Dat laatste is bijna onmogelijk hier in Mali want sommige weggebruikers doen dingen waarbij je gewoon niet rustig kan blijven. Het lijkt erop dat de meesten hier hun rijbewijs krijgen met een pakje boter. Maar ja tot nu toe heeft niemand van ons een ongeluk hier gehad. Dat ligt echt aan onze Europese ervarenheid.
Onze missie hier was in het beginsel ongewapend, op zich helemaal niet erg vind ik, maar in verband met de strubbelingen in het noorden, ver weg van Bamako, heeft de UN bepaald dat wij in bepaalde gebieden en bij hoog oplopende spanningen een wapen mogen dragen. Nederland had zich daar al op voorbereid en onze wapens waren hier al. Onze Franse collega’s hadden hun wapens hier ook al. De rest van de landen hier zijn nu druk bezig om wapens te laten invliegen. Maar voordat je met je wapen mag lopen moet je de UN schietproef doen. Daar hadden ze een hele donderdag voor uitgetrokken. Maar eerst moest ik woensdag onze wapens gaan halen, die zijn veilig opgeborgen bij de Nederlandse militairen. Jullie begrijpen het misschien het tijdstip van ophalen viel samen met de wedstrijd Nederland- Australië. Voor de veiligheid zijn er nog 2 collega’s meegegaan want je kunt tenslotte niet alleen over straat met wapens haha. Wat was het een billenknijp wedstrijd zeg maar de punten en de volgende ronde zijn binnen. Maar donderdag was de test dag haha. Eerst kregen we een powerpoint presentatie over de veiligheid en gebruik van onze wapens, erg interessant hoe de UN tegen sommige dingen aankijkt en anders denkt als de Nederlanders en de Fransen. Daarna zijn we naar buiten gegaan om te schieten. We moesten 2 oefeningen schieten. 1 op 5 meter van een schietschijf van 45cm x 45cm en dan op fluitsignaal je wapen trekken en het schot lossen binnen 5 seconden en dat 5 keer en de 2e was op 7 meter hetzelfde maar dan had je je wapen al in je hand. Van de 9 man is iedereen geslaagd en we hadden maar een misser. We waren met de lunch klaar dus konden we nog wat doen op het werk.
Ik zit nu te tikken en het is hier 09:45 uur en het is donker buiten en heb hier het licht aan. Het regent een beetje veel en het zicht is ongeveer 100 meter. Ik vind dat helemaal niet erg want dan koelt het wat af want de laatste dagen was het erg benauwd.
Op een van de foto staat er een agent die een controle uitvoert. Dat noemen ze hier een cinq cent( 500) francs agent. Het verhaal gaat dat als je dan 500 francs betaald dat je dan overal vanaf bent. Ja corruptie heb je hier ook daar wordt wel wat aan gedaan maar dat gaat in hele kleine stappen. Op even beeld bij te krijgen 500 franc is ongeveer 75 euro centen.
Luitjes dit was het dan alweer voor van de week. Fijne week toegewenst en tot volgende week.

Groeten Mike

• 22 Juni 2014 - 13:34

Monique:

Hoihoi lief.
    Weer een week voorbij. Is niet te hopen dat de staking door gaat.
    Zou wat zijn kan je niet met verlof. En daar kijken we zo naar uit.ik zak duimen dat je gewoon naar huis kan. Haha.
    Weer leuke foto's.leuk voor je dat je de voetbal daar ook kan volgen.
    Hoop dat dat slechte weer wat er aan kwam mee is gevallen. Zag er niet zo goed uit.

Xxxx ly. Tot volgende week

• 22 Juni 2014 - 13:48

Jef Ro En De Boys:

Hoiii opa

dat kan echt niet hoor haha je moet echt naar huis komen delano kijkt er echt heel erg naar uit..
    de dagen zijn nu te tellen dus dat doen er dan ook..

tot volgende week pa mali

• 22 Juni 2014 - 16:13

Roxx En Jef:

Hoi opa,
    Hopelijk kan je wel lekker na huis komen. Want we missen je heel erg!
    Leuk je verhaaltje te lezen kheb al poosje niet gereageerd slecht he maarja een appje sturen is zoveel makkelijker! Hopelijk tot snel!♡♡
    Xxxxx

• 22 Juni 2014 - 23:03

Kim En Steef:

hoi paps
    we zijn altijd positief dus we zien je zondag!! leuke spullen hadden ze bij de babydump haha
    steef hoopt dat Nederland zondag moet spelen want dan kunnen we samen kijken!!
    kort verhaaltje want heb je vanmorgen nog gesproken.. nou we zien je zondag liefs van ons