Week 5 - Reisverslag uit Bamako, Mali van Mike - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Bamako, Mali van Mike - WaarBenJij.nu

Week 5

Blijf op de hoogte en volg Mike

04 Mei 2014 | Mali, Bamako

Week 5
Afgelopen zondag heb ik een halve dag gewerkt en daarna rustig aan gedaan. Ik heb mijn spullen gepakt voor mijn reis. Zondag is onze uit eten dag, voor diegene die mee willen. We hebben bij een Italiaan gegeten, ik heb lasagne gegeten en het was erg lekker.
Maandagmorgen in alle vroegte op om naar het vliegveld te gaan. 2 collega’s waren zo lief om ook vroeg uit hun mandje te komen om mij weg te brengen. Ons gezelschap bestond uit 6 personen, 2 man van de UN, 1 vrouw van een NGO( particuliere organisatie) en 1 man van de Nationale Politie en 1 man van de Gendarmerie van Mali en ik. Op het vliegveld kwam ik mijn buddy uit Soedan tegen, hij ging ook richting Gao. We hebben tijdens de vlucht nog oude herinneringen van Soedan opgerakeld. De vlucht naar Gao was met een Antonov(Russische vliegtuig). In Gao aangekomen kwam ik nog een vrouwelijke collega, van mijn afdeling op Schiphol, tegen. Ik wist dat ze er was maar had haar nog niet ontmoet. We hebben even staan kleppen. Toch leuk om elkaar weer te zien. Daarna met onze gezelschap richting districts hoofdkwartier van de UNPOL. Van uit het hoofdkwartier gingen we met een bus en onder force protection richting de grenspost in Labeganza gelegen aan de grens met Niger. Ik moet zeggen dat de weg ernaartoe erg goed was. Een lang asfalt weg. In Labeganza aangekomen zijn we eerst gestopt bij de gendarmerie kazerne. Daar was het erg primitief, ze vertelden dat alles gejat en vernield was door de rebellen tijdens de oorlog. In het gebouw was er geen deur of raam meer aanwezig en het toilet was een gat in de grond. We hadden vanuit Gao ook een aannemer mee genomen om een offerte op te laten maken voor een verbouwing van de gebouwen. Dit wordt dan uit een speciaal fonds van de UN betaald. Nadat de aannemer klaar was zijn we naar de grenspost gereden. Ook erg primitief hoor. Er was maar een bureau en een stempel om paspoorten te kunnen stempelen. Hier was ook alles gejat en vernield. We zijn nog even stiekem Niger ingelopen. Dat kan ik ook weer afstrepen. Hierna zijn we weer terug gegaan naar de gendarmerie kazerne. Hier hebben we wat gegeten, ik had van een collega een noodrantsoen gekregen. Na het eten hebben we een film gekeken, het ging erom spannen of we het einde gingen halen, omdat ze daar geen stroom hadden moesten we op de accu van de laptop vertrouwen. We hebben het einde gezien. Sommigen gingen buiten slapen onder de sterren maar dat vond ik niet zo, want er liepen allerlei dieren rond op de kazerne en natuurlijk de muggen. Ik ben in de bus gaan slapen. Voordat ik ging slapen ging ik in het putje plassen. Ik schopte het deksel weg en schrok me wezenloos, er kwamen ineens tig kakkerlakken uit het gat rennen, hahaha. Ik heb die nacht best wel lekker geslapen. De volgende ochtend zijn we weer naar Gao gereden. Vanuit Gao zijn we met een Russische helikopter naar Timboektoe gevlogen. In Timboektoe zijn we naar een hotel gebracht. Daar hadden ze natuurlijk niet op ons gerekend maar we kregen wel een slaapplaats. Is toch wel lekker een douche te nemen na een nacht in de Rimboe hahaha.
De volgende dag ging de wekker op 04:00 uur want we moesten vroeg vertrekken naar het grensplaats Lere, aan de grens met Mauritanië. We vlogen daar naartoe met een helikopter. Na een uur vliegen landden wij midden in de woestijn. Daar stond onze force protection al klaar om ons naar Lere te brengen. We moesten allemaal in een gepantserde auto gaan maar er was niet genoeg plaats. Ik zei “ ik ga wel achterop in de pick-up”. Ik dacht dan zie ik nog wat. Daar was het eigenlijk net zoals in Labeganza. Na alles geïnventariseerd te hebben zijn we weer teruggevolgen naar Timboektoe om vervolgens gelijk door te vliegen naar Bamako met een tussenstop in Mopti. Ik was rond 4 uur ‘s-middags weer terug.
Donderdag ben ik bezig geweest om mijn rapportage te maken van de afgelopen dagen. Donderdag kregen we ook een telefoon van mijn buddy uit Soedan dat hij wat had gevonden in Gao. Ja hoor onze spullen waren gevonden. Ik had al een paar keer heen en weer gemaild en gebeld om uit te vinden waar ze waren. We hadden ze ongeveer een week voordat we vertrokken ingeleverd. Vanuit Nederland kreeg ik ook op donderdag het bericht dat ze “onderweg” waren. Niet dus ze waren gewoon verkeerd bezorgd, duidelijk te lezen Bamako maar toch in Gao terecht gekomen. Ik kreeg te horen dat het een week zou duren voordat ze in Bamako waren. Nou ja een week kunnen ook nog wel overleven. Maar zaterdag goed bericht onze spullen waren in Bamako aangekomen. Bedank Buddy en APOD( regelen de vracht enz). Nu nog de spullen ophalen en dat is een kunst op zich. De UN heeft te weinig voortuigen en als je er een wil gebruiken dan moet je eigenlijk bijna smeken. Eigenlijk te gek voor woorden maar het is zo. Maar ja een auto van de UN was niet genoeg om de spullen van 10 man te vervoeren. Ik had al een goed contact met chef van transport van de UN. Bij hem regelde ik een grote bus met chauffeur en samen met nog 2 collega’s de spullen opgehaald. Na 5 weken in Mali kunnen we het hoofdstuk spullen afsluiten. Zo langzamerhand komt alles op zijn pootjes terecht. Het is inmiddels zondag en ik ga weer afsluiten voor deze week. Tot schrijfs

Groet Mike


  • 04 Mei 2014 - 18:39

    Kim & Stefan:

    Hee paps,
    leuk om weer wat te lezen.
    wel een spannende week heb je gehad, ik zie voor me dat je wel even stond te springen bij dat putje hahah.
    Tot volgende week weer

    xxx ons

  • 04 Mei 2014 - 22:45

    Jef Ro & De Boys:

    Heyyy opa..

    toen k het las dacht k ja hoor een slang.. maar nee gelukkig
    voor jou waren het maar kakkerlakken..
    jeetje wat is alles daar goed geregeld.. k blijf me er over
    verbazen..
    gelukkig nu weer een lekker bed..

    dikke kus xxx

  • 04 Mei 2014 - 23:56

    Carl:

    Beste Mike,
    Ik werk bij de Belgische Defensie en overmorgen vertrek ik ook naar Mali voor 4 maanden. Daar zullen we werken in Koulikoro maar als MovCon zal ik wel regelmatig op het vliegveld van Bamako aanwezig zijn.
    Misschien kunnen we elkaar eens treffen voor een frisse pint of cola ?
    All the best nog, Carl

  • 05 Mei 2014 - 11:46

    Monique:

    Hoihoi lief.

    wat een verhaal weer.je maakt daar heel wat mee.
    ik dacht ook dat je een slang zag. haha. maar waren gelukkig maar kakkerlakken.
    en weer een hoop leuke foto's. en wat een lief klein. Jongetje daar op de kalevlakte.
    zo te lezen vermaak je je goed.
    Geniet ervan. kijk uit naar je volgende verhaal.

    xxx ly


  • 10 Mei 2014 - 10:13

    Marcel:

    He Buddy, Wat een trip weer zeg. Je regelt het ook maar weer. Maar, het enige waar ik echt jaloers op ben is die geit met uien :) Daar heb ik ook nog goede herinneringen aan. Tot volgende week, kom ik effe een mango bij je scoren.

    Groet, Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mali, Bamako

Werken in Mali

Ik ga voor mijn werk naar Mali. Ik ga daar werken voor de UN

Recente Reisverslagen:

03 Oktober 2014

Laatste week

28 September 2014

Week 23

21 September 2014

Week 22

14 September 2014

Week 21

07 September 2014

Week 20
Mike

Op 31 maart 2014 ga ik voor 6 maanden op missie naar Mali. Ik ga daar voor de UN werken. Ik hoop hier wekelijks een verslag en foto's te plaatsen zodat jullie een beeld kunnen krijgen wat ik daar uitspook.

Actief sinds 23 Maart 2014
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 18786

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Oktober 2014

Werken in Mali

Landen bezocht: