Week 3 - Reisverslag uit Bamako, Mali van Mike - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Bamako, Mali van Mike - WaarBenJij.nu

Week 3

Blijf op de hoogte en volg Mike

20 April 2014 | Mali, Bamako

Week 3

Maandag was mijn eerste werkdag. Nou ja werk…daar kwam weinig van terecht omdat ik wel een kantoor kreeg maar dat kantoor, een hotel kamer, was helemaal leeg. Dus eerst langs de logistieke man. Hij ging voor me aan de slag om een bureau en laptop te regelen. Na een uur kwam hij naar me toe en zei dat er geen laptops meer waren en dat ik een desktop kreeg. Ik zei dat kan niet want een desktop kan ik moeilijk onder m’n arm meenemen als ik veldwerk moet gaan doen maar een geluk mijn meubels zouden morgen komen. Laptop ging hij nog uitzoeken. Ik zei doe kalm aan want de volgende 3 dagen moet ik een cursus volgen, Safe Training. Weer een verplichte training anders ben je niet verzekerd bij de UN. Ik ben benieuwd of vrijdag alles geregeld is. Weet eigenlijk nu al het antwoord, maar ben altijd positief…..Maandag ook een meeting gehad met mijn UN partner waarmee ik de komende tijd samen ga werken. Hij heeft een plan om grensposten te gaan helpen. Niet alleen qua infrastructuur maar ook trainingen voor grenswachters, computersystemen, auto’s enz. Ik ben dan vanuit UNPOL zijn aanspreekpunt. Ik heb van mijn chef, een Fransman, carte blanche gekregen dus ik ga eigenlijk de komende tijd 100% voor hem werken.
Dinsdag dus begonnen met de Safe Training. Er waren allerlei mensen aanwezig dus niet alleen politie maar ook Malinezen. Diverse onderwerpen werden behandeld zoals radio bediening en procedures, brand bestrijding, wat te doen bij kidnapping en allerlei veiligheidsaspecten. Nu hadden we geluk dat we in een ruimte zaten waar de airco het wel goed deed en de mensen voor de klas wisten waarover ze vertelden. Op een enkeling na haha. Woensdag weer een hele dag in de klas gezeten en donderdag hadden we een eindoefening. Van te voren was gezegd dat wij als politie en militair op de achtergrond moesten houden omdat de anderen met minder ervaring de leiding moesten nemen. We gingen met 3 bussen buiten Bamako, dat was ongeveer een uur rijden. Op een gegeven moment reden we op een zandpad en werden we overvallen door zogenaamde terroristen. We moesten allemaal de bus uit en moesten plat op onze buik gaan liggen. Er werden een paar van ons eruit gehaald en zij werden geblinddoekt afgevoerd. Daarna moeten we een pad aflopen waarbij we weer werden overvallen en weer enkelen van ons afgevoerd. Is eigenlijk niet lekker zo op je buik liggen in een hitte van ongeveer 45 graden met schreeuwende mannen om je heen. Voor een buitenstaander was het best wel realistisch. Daarna moesten we verder lopen en kwamen we terecht in een zogenaamd mijnenveld. De bedoeling was om het geleerde in de praktijk te brengen en dat lukte best aardig met onze hulp anders waren er “slachtoffers” gevallen. Al met al een leuke oefening.
Donderdagavond zijn we verhuisd naar onze nieuwe onderkomen. Het is niet de villa van vorige week geworden want die hebben we laten schieten omdat de eigenaar onbetrouwbaar was. Hij kwam ieder keer met een andere eis. Nu hebben we een omheind en bewaakt perceel met daarop 2 bungalows met in het middel een grote mangoboom. Binnenkort mango’s uit eigen tuin haha. We wonen daar met z’n zessen, mijn kamer is een huiskamer die we verbouwd hebben tot slaapkamer. Lekker hoor een kamer voor jezelf en niet uit een koffer hoeven te wonen. We hebben alleen een elektriciteits probleem omdat er een extra airco gemonteerd is trekt dat net te veel ampères. Dus vaak slaat de stop door. Niet voor lang want onze bewaker druk hem weer in. Maar de eigenaresse verzekerde ons dat dit zo snel mogelijk verholpen zou worden. We hebben ook een huishond genaamd bisky, is best schuw maar wel lief en blaft niet.
Vrijdag begonnen op m’n werk en wat denk je…… geen meubels en geen laptop. Ik heb toen een auto gepakt en ben naar het hollandhuis( het huis waar de post aankomt en waar we ook post kunnen verzenden) gegaan om post te halen, ook een taak van mij. Ook met een collega naar de dokter geweest en naar een kliniek om medicijnen te halen. ’s-Middags weer een meeting gehad met diverse spelers in het grensproject. Veel aan het netwerken hier, is altijd makkelijk als je wat wilt hebben.
Zaterdag moesten we ineens verhuizen van kantoor, niet alleen wij maar iedereen. Gelukkig hebben we een Nederlander ( m’n broer voor de kenners) op logistiek zitten, hij heeft alles in goede banen geleid dus eindelijk geen puinhoop. Aan het eind van de dag had ik wel een bureau en stoel, hoe dat ineens kan weet alleen m’n “broer”.
Zaterdagavond hebben we lekker geBBQed en gezwommen we waren uitgenodigd door ons huis eigenaresse. Het was heerlijk.
Dit was het weer voor van de week.

Greetz Mike

  • 20 April 2014 - 14:36

    Jef En Rox:

    Hoi mikie,
    We zaten al te wachten op je nieuwe weekverslag
    Je nieuwe onderkomen ziet er goed uit! Lekker ruim en mooi uitzicht de mango bomen hmm.
    En je hebt gewoon een soort huisdier wat een liefje!
    Leuk om te horen dat je broer zo goed voor je zorgt
    Tot snel xxxx

  • 20 April 2014 - 20:03

    Jef Ro En De Jongens:

    Hey opaaaaaaa

    jeetje wat is alles daar goed geregeld zeg !!
    Maar idd je nieuwe plekje ziet er goed uit
    lijkt wel vakantie haha

    kus xxx van ons

  • 20 April 2014 - 20:05

    Paula De Buuf:

    Hoi hoi , weer een week voorbij , je weet toch, met meubilair en andere niet te vlug willen hé, komt vanzelf wel, als je mazzel hebt voor dat je met verlof gaat.
    Manga's uit eigen tuin, heerlijk hoor en uit mali zijn de beste ter wereld, zoet en niet draderig, dus straks lekker van genieten.
    Was weer leuk om te lezen
    tot volgende week weer met een verslag
    take care

    greetz van 2 huizen verderop

  • 21 April 2014 - 07:54

    Monique:

    Hoihoi lief.

    Leuk om je verhaal weet te lezen.
    Enzo te lezen verveel je je niet.
    En gelukkig hoef je niet meer uit koffers te leven.
    En wat een leuke hond.
    veel plezier daar.geniet ervan.
    Xxxx ly




  • 23 April 2014 - 08:12

    Kim En Stefan:

    Hey paps
    Elke week weer fijn om te lezen wat je allemaal doet.
    Weten we ook wat je allemaal doet in je tijd daar.

    We wachten weer tot zondag op het volgende verhaal!
    Liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mali, Bamako

Werken in Mali

Ik ga voor mijn werk naar Mali. Ik ga daar werken voor de UN

Recente Reisverslagen:

03 Oktober 2014

Laatste week

28 September 2014

Week 23

21 September 2014

Week 22

14 September 2014

Week 21

07 September 2014

Week 20
Mike

Op 31 maart 2014 ga ik voor 6 maanden op missie naar Mali. Ik ga daar voor de UN werken. Ik hoop hier wekelijks een verslag en foto's te plaatsen zodat jullie een beeld kunnen krijgen wat ik daar uitspook.

Actief sinds 23 Maart 2014
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 18778

Voorgaande reizen:

31 Maart 2014 - 01 Oktober 2014

Werken in Mali

Landen bezocht: